16.03.2014

Tatra 815 6x6 (edit. 02.05.2014r)


Drugie podejście w moim wykonie do osiemset piętnastki, tym razem 6x6 a nie jak kiedyś do 4x4.
Plan jest prosty: wszystko, co już zostało sprawdzone przeze mnie w innych trialówkach (nie tylko Tatrach) - i dawało radę + całkowicie nowa kabina w technicowym stylu. Kolorystyka czerwono-czarna. Światła, dyndadła, zmieniarka. Jeśli się uda, orurowanie. Czyli przede wszystkim skuteczna maszyna dająca fun z jazdy.
 (edit. 02.05.2014r) Film prezentujący dzielność w terenie. Bardzo sypka nawierzchnia, co chwila przejeżdżające Crossy.. ale coś tam widać, zapraszam do oglądania:



Krótka migawka z zabawy w terenie:


Charakterystyka:
Skala ~1:13
Napęd: 2xPF XL jeden silnik pierwsza oś, drugi do napędu tandemu, dwie skrzynie, dwubiegowe - przełożenia 3:1 i 5:1. Zmiana na małym siłowniku - 1x PF Medium, trzykrotnie przyspieszony.
Skręt: 1xPF L trzykrotnie spowolniony na racku nowa z8.
Opony mogowe, spimpowane felgi;)
Przelicznik ~1,85

W miarę krótkie, ciasne 6x6, Tatrowe zawieszenie - ale raczej z małymi skokami, dobry skręt - dobre zawijanie, masa zbliżona do 2500-2600g czyli luźne budowanie bez spinki o nadwagę, dwa Xle spokojnie to uciągną. Rama sztywna w większości z ramek. Sukcesywnie postaram się wrzucać zdjęcia z placu budowy.


Kolejne foty: przede wszystkim kabina - początkowo miała być odwzorowaniem takiej:
(stąd m.in. taki a nie inny grill),

jednak z czasem postanowiłem, że ta:>klik< , jest wręcz stworzona do trialu - ścięty, króciutki front ułatwiający (czy jak kto woli nie przeszkadzający) wjazd na przeszkody. Inny grill - finalnie z plat'ów troszkie kanciasty ale daje radę, znaczek Tatry dopełniający całość. Słupki z flexów - sztywność i ciasne pasowanie oki, dach solidnie podparty. Lusterka zakosiłem od syna z jakiegoś bolida?! Czas ogarnąć na inne dupsy.








Podwozie jest już praktycznie ukończone, pozostaje tylko odpowiednie zamocowanie zwolnic z tandemu (planuję trochę inaczej je zawiesić niż w Tatrze 22).



Dużą część klocków wykorzystałem rozbierając Angrry Tatrę (np. zwolnice) i widać na niektórych zdjęciach, że były mocno eksploatowane;)



Budując skrzynie biegów wszystko zostało już odpowiednio przesmarowane - cały napęd był już testowany więc bez obaw.

Zmianę choć planowałem zrobić trzykrotnie przyspieszoną finalnie zrobiłem na parze bevelowej z20/z12 -jest wolniejsza ale mocniejsza. Skrzynie są dosyć daleko od siebie i m.in. zazębia się para z16 więc to rozwiązanie wydaje się być ok.


Bardzo łatwo jest umocować bboxy do ramek:) póki co, zamocowałem ot tak, później pewnie zmienię nieco ich lokalizację i raczej zamocuję je poziomo.


Rama jest w dużej mierze zrobiona z ramek, sztywność jest bdb.
Przednie zwolnice żywcem wyrwane z Angrrry, skręt mojego patentu na suwanej ośce 8 ze stopem - zawsze się sprawdza;)



Pozostaje zamocować gumki na piny-łaczniki i ready.




U góry wrzucam spimpowaną felgę - dojdą jeszcze naklejki i kości na lusterko:D

Dwie foty z mini treningu (sorry za jakość, telefonem pstrykałem):


Jedziemy dalej:

Zdjęcia autorstwa nisii (06.04.2014)
1) wnętrze kabiny - widać głowę wężona z NINJAGO na dźwigni zmiany biegów, atrapę V8 i "największe pitole" w siedzeniach:


2) dodatkowe światła, rejestracja. Zdj z treningu 3/2014 - podczas podjazdu po korzeniach na jednej z wytyczonych tras:

(edit. 16.04.2014r.)
Po testowaniu w terenie i zważeniu (pomiar wskazał niecałe 2100g) doszło sporo dodatkowego balastu- ponad 200g z czego ponad 50g władowane w dwa przednie koła. B-boxy finalnie zamocowane zostały o dwa study bliżej kabiny. Przelicznik w tym momencie ~1,85. Pozostała do zamocowania tylko bardzo lekka plandeka -najprawdopodobniej materiałowa i naklejki.

(edit. 29.04.2014r.)

Plandeka na obrysie z osiek, materiał agrowłóknina - praktycznie zerowa waga tej "tkaniny", naklejki i nr startowy do STT 1/2014:




Tylnia skrzynia po 1 rajdzie:

Jak się spisała na inaugurację sezonu:

"Gratulacje dla Jacy - upragnione zwycięstwo - należało Ci się. Świetna maszyna i kierowanie :) " Blaha

"UJa - Zasłużony triumf, świetna rajdówka, może i nowa, ale ma w sobie całe zdobyte doświadczenie w budowaniu Tatr :) Każdy przejazd na 100%. Jedyne do czego mógłbym się przyczepić, to mały kąt skrętu, ale to może tylko moje odczucie... " Zozoleon

"Tatra UJa - "stanowczy" - tak bym określił występ Jacy na rajdzie. Tam gdzie inni się męczyli, kombinowali, robili nie wiadomo co, on po prostu parł do przodu i to okazało się kluczem do sukcesu. Dodając do tego jeszcze porządne auto - po prostu gratulacje..." Kamyk

Dziękuję za uwagę, budowa zakończona.
pozdr UJa

4 komentarze :

  1. no, to jest prezentacaja konstrukcji.

    OdpowiedzUsuń
  2. no, porządna prezentacja jest na co patrzeć.

    OdpowiedzUsuń
  3. Solidna prezentacja rodzącej się ślicznotki ;)
    Co do tematu drutu na orurowanie to jestem za tym pomysłem - zwiększy to estetykę naszych maszyn i nie ma wpływu na mechanikę.

    OdpowiedzUsuń
  4. Jest MOC! :) Zapowiada się pięknie, ale tak jak Blaha - jestem za orurowaniem, koniecznie trzeba dodać! :)

    Nisiia

    OdpowiedzUsuń